Ceritaku bersama keluarga yang tersayang.

Friday 19 March 2010

Dugaan orang meniaga.





Salam semua, haritu masa piknik saya sempat sembang dengan Pak Ngah (biras saya).  Masa dia datang kerumah haritu dia kata bisnesnya slow sangat tak ada pelanggan.  Bila kat Manjung tengok ok aje.  Rupa-rupanya baru ok seminggu sebelumni tak ada pelanggan yang datang langsung.


Sebelum saya cerita lebih panjang, sebenarnya biras saya berniaga kedai makan di depan rumah mak mertua.  Sepanjang berniaga dari tak de lesen hingga mendapat lesen bisnes maju saje.  Orang ramai datang sama ada makan kat situ atau bawa balik.  kami nak pesan makan pun susah kena tunggu pelanggan clear baru dapat order kami.


Rupa-rupanya ade orang dengki, dia buat kedai Pak Ngah tertutup.  Maksudnya orang tak nampak kedai makan tu buka.  Patutlah tak ade orang singgah.  Sedangkan biasanya pukul 6 ptgpun dah ada orang singgah minum atau makan. Tak taule orang Melayu dengki bila tengok orang lain maju dan berjaya.  Kenapalah nak kenakan orang Melayu juga.  kalau tak telungkup bisnes Pak Ngah.


Makanan yang saya rasa sedap di kedai Pak Ngah mestilah semua yang diperbuat daripada sup.  Mee goreng diapun kat Klang takde kedai yang  challenge kedai makan Pak Ngah.  Yang pasti waktu saya tulis entri ni pun dia tengah memasak kat luartu.  Saya pun dah kenyang makan bee hoon sup hasil masakan Pak Ngah.


Sesiapa yang pegi Lumut bolehla singgah makan.  kedainya terletak di fasa 2 J.  Kalau nak pegi, hala ke hospital/ SM Teknik Manjung / Telok Rubiah. nampak dari jalan besar.  Waktu di buka sepanjang minggu pukul 6 ptg hingga 12 mlm atau hingga pelanggan terakhir selesai makan.




Semoga kedai makan Pak Ngah terus maju, sapa nak mendengki pilihla kedai lain. Inilah realiti kehidupan . Sapa tak kena mesti tak percaya. Zaman moden pun ilmu hitam masih wujud lagi dan mungkin lebih hebat digunakan. Wasalam

2 comments:

  1. pelikkan kak
    slalu mslh mcm ni org melayu la no 1
    dengki punya pasal
    haih
    dunia dunia

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails