Ceritaku bersama keluarga yang tersayang.

Saturday 3 April 2010

Pancake Jagung/ Lempeng jagung




Petang tadi sampai rumah awal dalam pukul 4 ptg.  Perut dah lapar sebab tengahari tak sempat makan nasi.  Hubby pulak dah makan nasi so saya pun buatlah pancake jagung kegemaran anak2 saya.  Lagipun lama tak buat.  Resepi ni saya perolehi daripada majalah Kuntum anak saya. 


Saya ubahsuai tambah jagung kerana anak2 saya gemar sungguh dengan jagung. termasuklah ibu mereka pun peminat jagung juga....


Bahan2


1 1/2 cawan tepung gandum
3 sudu besar gula pasir
2 sudu teh soda penaik(baking powder)
1/2 sudu teh garam
2 biji telur ayam
3 sudu besar mentega dicairkan
2 cawan susu segar.
1 tongkol jagung dihiris


Cara membuatnya:


1.Masukkan semua bahan dalam mesin pengisar kecuali jagung.
2.Kisar sebentar saja, masukkan jagung.
3. lenser sedikit mentega dlm kuali leper dan panaskan dgn api sederhana.
4. Tuangkan sesenduk kecil adunan, bir sebentar sehingga nampak permukaan berlubang.
5. terbalik kan lempeng tadi, biar kekuningan dan angkat.
6. ulang sehingga selesai.


*Anak2 saya suka makan dengan madu.  Walaubagaimanapun ia juga boleh dimakan dengan kaya, jem ataupun aiskrim. Terpulanglah mengikut citarasa masing2.


*Balik sekolah pukul 6.40 ptg anak saya menerkam kat lempeng ni, semua yg saya masak habis licin. Suka benar  hati saya, sebab tak membazir. Walaumacamanapun nasi masih kena masak dan anak2 saya makan pula nasi pada pukul 8 mlm.....



3 comments:

  1. salam sobat
    kreatif banget ,,buat lempeng jagung ini.
    trims kunjungannya ke S.A
    salam kenal juga
    saya sudah follow .

    ReplyDelete
  2. Tq follow, buat lempeng jagung spy beza sikit dgn pancake yg biasa tu...Supaya anak2 ingat sampai bila2.

    ReplyDelete
  3. Resepi ni untuk berapa orang makan?

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails