Ceritaku bersama keluarga yang tersayang.

Sunday 11 April 2010

Daging kambing bakar


Masa gi shopping dgn hubby hari Jumaat lepas di Tesco, dia ternampak daging kambing dah siap berempah. Teringin nak makan  katanya sebab lama  saya tak masak bende ni.  Kami  beli lah tapi yg belum berempah lagi sebab lebih murah harganya. Beli pun tak banyak 4 keping je.  Nampaknya kami tak makan nasi malam tu.


Saya letak rempah sendiri, letak serbuk kunyit, garam, herba rosemary dan Lea & Perrins (dlm botol. Perap dalam tempoh 1/2 jam  dan bakar dalam oven.Biasanya kami bakar atas arang. Oleh kerana sikit je  saya  bakar dalam oven tempohnya 20-30 minit tengok berapa garing kita nak makan. Suhu 200 darjah celcius.




Sosnya pula, letak 1 sudu margerin/mentega dalam kuali, tumis sebiji bawang besar yang telah di cincang, masukkan 1 mangkuk air dan letak 2 sudu Brown sos. Biar sekejap supaya pekat angkat.

Dinner malam tu saya goreng kentang. Kiranya mudah juga nak memasak. Kerja menghidang dalam pinggan saya tugaskan anak lelaki saya. So terimaje...walaupun dah tunjuk ajar cara meletakkan makanan dalam pinggan. Haidah dan Hanis makan kentang goreng aje sebab tak makan daging.(tak apelah sayang asal kenyang)




No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails