Ceritaku bersama keluarga yang tersayang.

Wednesday 20 January 2010

Sup Ayam berkobis


..arini balik lambat lagi
ambik anak dua orang kat nursery dulu
kami sempat juga ke pasar malam(kami selalu pegi ptg)
beli ayam sbb anak request


Hanis demam lagi hari ini...
 tetap kena masak sbb tadi tengok bende sama je yg dijual
yg penting beli jagung ini juga  request dari anak




akhirnya  saya mula masak bila dua org lagi anak saya
balik  dari sekolah
so menu harini sup dan juga ayam goreng
ayam goreng saya biasa takde yang special.....
cuma sup saja yang saya nak kongsi menu

seperti biasa saya letak sayur spy bebudaktu
makan sayur....
kalau takpun menghirup zat
yg dah meresap kat dlm kuahya...






bahan-bahannya


1 mangkuk tulang ayam dan sedikit daging ayam
1 mangkuk kobis potong (ikut suka)
1sudu teh lada hitam ditumbuk
4 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
2 keping kayu manis
2 sudu makan bawang blender @
3ulas bawang merah + 1 ulas bawang putih
1 batang serai
1/2 inci halia
garam secukup rasa
gula 2 sudu teh
air 2 liter(agak-agak)
2 sudu makan minyak masak
 daun sup



Cara membuatnya


1. Masukkan minyak
2. terus masukkan bawang blender,
bunga lawang,kayu manis dan buah pelaga
bila dah wangi ....
masukkan lada hitam
3. masukkan ayam
kacau sehingga naik bau/ayam separa masak
4. masukkan air
5.masukkan serai dan halia
6. biar menggelegak masukkan garam dan gula (ikut selera)
7.masukkan daun sup, kacau dan tutup api


Boleh siap dalam tak sampai 20 minit


(organ dalaman pun boleh masukkan sekali)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails