Ceritaku bersama keluarga yang tersayang.

Friday 23 July 2010

Kek Coklat



Hahaha...gambar tercantik yang di ambik...huhuhu semua tak menarik..gambarni  pun okle utk tatapan lain kali....




Kek ini di buat sempena birthday baby Hanis yang ke 2, 19 Julai lepas...Lambat masuk n3 coz tak de line internet dan kemudiannya photoscape saya buat hal so tak boleh nak kecilkan gambar...tak nakle nak upload gambar berjam2...


Ni pun bangun malam2 sebenarnya nak buat akaun koperasi...huhuhu tak de mood nak mengira2...


Dah besar rupanya baby saya patutle dah pandai meragam tak tentu pasal, asyik nangis je bila kehendak tak di penuhi.... sabarje.....


Resepi kek ni saya ambil dari kakak saya yg bisnes buat kek, sebenarnya dia kerja cikgu tapi part time meniaga kuih....oven dia gedabak betul...sekali bakar 3 biji kek terus.  Adik dia tak boleh nak bisnes besar macam akak hahaha....sikit2 bolela...


Thanks sebab bagi resepi ni...sian akak kena bayar utk dapat resepini...adik mintaje....resepi....huhuhu minta halalye kak...


Sapa2 yg dok Simpang 4, boleh la order kek dengan kakak sayaye...(promosi khas )...roti pun kakak buat.....


Alamak dah pukul 4 pagi...


Resepi


Bahan2


Telur 6 biji gread A
gula 330 g
tepung 320 g
butter 250 g/margerin
susu tepung 50 g
koko 50g
baking powder dan soda bikarbonat 1 sudu teh
Air 2 cawan


Cara


Pukul telur dan butter hingga kembang
masukkan telur sebiji demi sebiji
masukkan tepung berselang seli dengan air


(itu resepi yg saya salin k)


suhu oven haritu tengok kat majalah rasa 170'c saya letak 1 jam/hingga masak


menghasilkan sebiji kek yg besar


Toping saya buat sendiri


1/2 cawan susu segar panaskan, bila nak menggelegak tutup api, kemudian saya masukkkan coklat masakan, dan kacau hingga cair...maaf takde sukatan saya buat ikut instint hahaha... rasa ok je. bila dah sejuk letak atas kek dan tabur dengan coklat rice dan boh coklat yg ada kat rumah sebagai hiasan...


sedap kot sebab kawan dah order for raya...hahaha


Selamat mencuba...ooppsss...tambah 2 sudu margerin supaya toping berkilat.....(saya lupa nak letak)...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails