Ceritaku bersama keluarga yang tersayang.

Saturday 3 July 2010

Tart Cheese Bluberry 2


Sebenarnya cadang nak buat cheese cake oreo, rupanya ada bahan yg tak de kat rumah...takut cheese yg ada expired saya buat tart cheese gunakan resepi kulit tart yg berbeza, supaya dapat tahu mana satu yg sedap  hehehe...


Sebenarnya saya tak pernah makan cheese blueberry dari orang lain...saya hanya makan yg telah saya buat...jadi tak taule sebenarnya ok atau tidak tart yg saya buattu....


Saya ambil resepi kulit tart dari cik manggis...Bezanya adalah cm letak tepung jagung sedangkan yg haritu saya buat tak letak... utk resepi boleh klik sini. Terima kasih cik manggis...Halalkan resepi yg saya ambil....




Saya perlu tebalkan lagi kulit, kali ni saya buat kulit nipis pulak dan kerana ia rapuh sikit ada yg kulitnya terkopak...


Resepi


Bahan-bahan untuk pastry:

240 gm tepung gandum
45 gm tepung jagung
75 gm gula icing
150 gm butter
2 biji kuning telur
sedikit esen vanila dan garam

Cara-caranya:

Ayak bahan-bahan kering,masukkan butter,gaul sampai jadi serbuk roti baru masukkan kuning telur dan esen vanila.Uli hingga jadi doh dan masukkan kedalam acuan tat dan tekan tekan mengikut bentuk acuannya.Potong lebihan doh agar tat tu menjadi lebih kemas.Cucukkan dengan garfu bahagian bawah tat sebelum dibakar.Bakar sehingga masak .



utk kastard  saya ambik dari Madiha - terima kasih saya ambik resepinya... minta halal...


Bahan2 Kastard telur
280 gm susu segar
160 gm gula (manis sangat.. ku bubuh dlm 130gm aje)
3 biji telur + ½ biji putih telur lebihan buat doh tadi
1 sudu teh esen vanila

Susu segar dan gula dimasak di atas api hingga semua gula larut. Tutupkan api. Dengan menggunakan whisker, masukkan telur dan esen vanila. Kacau perlahan-lahan sahaja. Kemudian tapiskan.

Masukkan adunan ini ke dalam tart yang separuh masak tadi dan bakar selama 15-20 minit pada suhu 175'C. Sejukkan sebelum dialihkan dari acuan. 



Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails