Ceritaku bersama keluarga yang tersayang.

Sunday 13 June 2010

Bee hoon goreng


Pagini kitaorang breakfast bee hoon goreng, resepinya main campak2, yg pastinya beza dari selalu saya letak lebih udang kering, sedikit daging dan menggunakan kobis. Biasanya saya letak sawi tapi haritu hubby kata sawi rasanya pahit so saya letak kobis pulak. Bila guna kobis, tak berapa nampak le...harap2 anak2 makan.


Baby Hanis tengah dok makan skrg, inipun bila dia lihat gambar kat pc terus kata nak( dlm bahasa diale)apa lagi ibu dia terusle beri... Special anak2 saya semua makan sendiri tak mau di suap...senangle ibunya semua depa nak berdikari, hahaha.




Gambarni ambil dari kuali...yg merahtu bukan cili sebaliknya tomato..hehehe. Patutla sayur kat rumahni cepat habis dalam semua masakan saya letak pelbagai sayur dan letak banyak2...


Sayakan sebenarnya masih menjaga makan (berdiet) so kena makan sayur banyak2 dan kurangkan karborhidrat...Bagi perutni kenyang lama sikit ganti karbo dengan sayur.....


Cutini tak taule berat saya naik ke makin turun coz kat rumah takde penimbang yg ada penimbang utk sukat makanan ha...haritu kat rumah mak mertua asyik sarapan nasi lemakje...ishhh...mesti naik...Saya dok mencuba buat biskut satu lagi bende yg bikin berat saya berpotensi naik.....macamana nak buat??????? 


Resepi agak2


1. 1/2 bungkus bee hoon di rendam kejap
2. 4 ulas bawang merah + sejemput udang kering ditumbuk(mungkin lebih lagi kot)
3. sejemput daging dicincang
4. Semangkuk kobis & sedikit tomato dipotong  
5. kicap dan garam secukup rasa
6. 1 sudu cili paste (saya letak balance udang bersos yg masak semalam ptg)
7. minyak secukupnya


Cara


Tumiskan bawang dan udang kering
Apabila wangi masukkan daging
Kemudian saya masukkan balance udang bersos + garam + kicap
gaul rata...bila daging dah masak...
Saya masukkan bee hoon + sayur
gaulkan, masukkan sedikit air sekiranya perlu
Bila dah jadi rupa spt gambar diatas tutup api
sedia dinikmati panas2




Selamat mencuba...

2 comments:

  1. salam ham..kecur benar tgk meehoon x pedas tu n d peria, sedap bangart tuh!

    ReplyDelete
  2. salam, maaflah delia meehoon tak pedastu dah habis....lain kali saya buat lagi k....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails