Ceritaku bersama keluarga yang tersayang.

Saturday 12 June 2010

Tumis Peria Udang



Waktu kat kedai tadi nampak peria terus teringat nak masak macamni, resepini rasanya saya jumpa kat majalah Rasa lama....dulu... Senangje nak masak bendeni tapi periatu kenalah rendam kejap dlm air yg diletak garam supaya hilang sikit rasa pahitnya...




Sebenarnya saya cadang nak masak esokje...sebab tadi tengahari saya dah masak sayur kailan ikan masin...sayangnya sekali adap terus habis...hihihi kuat makan sayur penghuni rumahni... Bila dah petang saya dapati daging goreng lauk tengahari tadi pun dah licin sebab ada yg kuat meratah bendeni...fav. kononya, so saya kena masak lauk lain juga....


Penatnya!!! kena dua kali masak harini...esok kena pastikan masak sekalije, petang tinggal perangat aje...


Lauk tengahari tak sempat snap sebab semua dah kebulur hampir 2.30 ptg baru siap masak dan bila hari hujan biasalah perut dok berkeroncongje...


Sebelah petang saya masak lauk udang bersos, simple dah senang disediakan, hampir macam sambal tapi kurang pedas sebab saya letak sos dalamnya...



Sayapun bubuh tomato sikit..semua boleh makan termasuk baby hanis...


Sebenarnya tengahari tadi saya lambat masak sebab mencuba resepi biskut, hehehe ...kononya nak bawa ke kg, nak bagi kakak2 try sedap atau tidak...


Biskut cornflakes


Ni rupanya dan saya masih lagi buat pelbagai bentuk...nak pilih yg mana menarik...Dari segi rasa yg ini lebih sedap dari biskut yg saya buat sebelumni...nampaknya rayani ada orang tak payah beli biskut...semuanya homemade....Mesti pening mak mertua...apasal tahunni nak buat sendiri....anak menantu sorangni???


Kalau lulus baru saya tepek resepinya ok...


ada sapa2 nak order??? for raya....hehehe...




Resepi Tumis peria udang...



Bahan2

2 biji peria (kecil)
3 ekor udang dipotong 3(ikut suka)
1 biji bawang besar dihiris
1 biji cili hidup dipotong
1 biji telor gred c
garam secukup rasa
sedikit air & minyak

Cara memasak

Panaskan minyak dan tumis bawang dan cili
apabila layu masukkan peria dan udang
gaul rata dan masukkan sedikit air( ikut suka)
apabila hampir masak masukkan telur 
kacau rata dan masukkan garam
nak kuning sikit masukkan sedikit serbuk kunyit

Senangkan!!!!

2 comments:

  1. kak ham..dah buat offer biskut raya ke..wahwahwah...bila balik kampung nye..hati2 dialan raya

    ReplyDelete
  2. Raya lama lagi izah akak just try resepi masa tengah cuti...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails