Ceritaku bersama keluarga yang tersayang.

Sunday 20 June 2010

Tart Cheese Blueberi




Salam akhirnya dapat juga saya membuat tart bluberi ni....alhamdulillah walaupun tak mendapat hands on, keluarga kata sedap dan waktu saya menulis entri ni semua dah kena ngap....hehehe.


Nak buat resepi ni kena 2 kali pegi kedai kek, sebab bahan tak lengkap, semua dah ada krim keju pulak tak beli...hehehe kena tundale buat. Esoknya je saya dapat membuatnya... hasilnya cukup berbaloi sedap....



Saya C&p resepini dari dapur kak ummi home sweet home

Terima kasih kak...sayang akak hehehe...lain kali saya c&p tart yg lain...semua nampak sedap. Minta halal resepi....

Bahan Tat:-
125 gm mentega
60 gm gula kastor
1 bji kuning telor
250 gm tepung gandum
sedikit garam
1/2 sudu teh esen vanila
1 - 2 sudu besar air

Cara Membuat:-
Pukul mentega, gula, garam dan esen vanila hingga kembang. Masukkan telor dan pukul sebati. Masukkan tepung dan gaul hingga menjadi doh yang lembut. Jika agak kering, tambahkan air dan uli semula. Bulatkan doh sebesar ibu jari dan tekan ke dalam acuan tat. Bakar selama 20 minit pada suhu 180 darjah celcius. (*ummi bakar 15 minit je)-(saya bakar kena kurangkan masa oven saya agak panas) 

Inti Krim Keju:-
250 gm krim keju Philadelphia
50 gm mentega
70 gm gula kastor
1 biji telor
1/2 cawan blueberry pie filling

Cara Membuat:-
Pukul krim keju bersama mentega dan gula hingga kembang dan gebu. Masukkan telor dan pukul lagi hingga sebati. Sudukan inti ke dalam tat yang telah dibakar tadi, letakkan sedikit blueberry filling di tengah tat dan lorekkan dengan lidi. (*ummi punya filling pekat dan berketul, susah sikit nk lorek). Bakar semula selama 20 minit pada suhu 180 darjah celcius sehingga inti sikit kekuningan.( saya kena bakar 15 minitje)

Kat bawahni  sebelum letak filing inti ...




Selamat mencuba.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails