Ceritaku bersama keluarga yang tersayang.

Sunday, 12 December 2010

Masak Lemak Ikan Masin Nanas


Assalamualaikum semua, Lunch tadi saya masak lemak ikan masin.... nak perabih ikan masin dari kenduri semalam...


Nak masak nipun kena buka kitab hehe...Saya masak 1/3 dr resepi Majalah Rasa Ogos 2010. Saya tak letak lengkuas sebab dah jadi keras spt batu...dan saya ganti cili kering dgn cili api...


Bahan2
200 g ikan masin talang/ saya tak tau ikan ape yg diguna hehe
500 g santan kelapa / saya guna dalam 3 cawan santan cair
1 batang serai diketuk
3/4 biji nanas / saya guna 1/3 saja


Bahan kisar / saya tumbuk
10 ulas bawang merah / saya guna 3 ulas je
10 tangkai cili kering / saya guna 2 biji cili api
2 cm lengkuas / saya tak letak
3 cm kunyit hidup / saya letak 1/2 sudu makan serbuk kunyit


Cara Masak
1. Satukan santan, serai dan bahan2 kisar serta ikan masin ke dalam periuk
2. Kacau di atas api perlahan sehingga mendidih
3. Apabila mendidih masukkan nanas kacau rata, saya tak letak garam... Letak sekiranya suka
4. Sdia utk dihidang


Selamat mencuba, sekarang saya mengadapi masalah nanas  ada lebih lagi, nak masak apa pulak???? Ada idea....

2 comments:

  1. kalau ada sambal belacan ni lagi sedap

    ReplyDelete
  2. yg lebih tu, mkn ngan kicap jer pun okey... kih3

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails