Ceritaku bersama keluarga yang tersayang.

Friday 3 December 2010

Pau Kelapa

Orang rumahni tak berapa minat pau, kecuali ibu mereka....Teringin nak buat sebab ada inti kelapa yg kakak bagi minggu lepas. Bila melihat dalam peti harta karun baru perasan ada 1 kg tepung pau yg belum dibuka lagi..ntah beli bila saya pun dah lupa...


Sebenarnya anak2 nak buat donut..... Cuma donut tu nak buat ikut huruf A,B & C. Dah pernah buat sptni tahu 2007 dulu...Mereka ingat lagi... So sambil nak layan permintaan anak2 saya cadang nak buat pau...So saya buat adunan donutje utk buat pau hehehe...Inti pun masih ada lagi....Malam ni ada 2 ketul lagi...


Donut  tak sempat snap gambar... cuma dapat tangkap gambar pau..Tak taule jadi tak rasa okje...Sayapun tak uli lama2 asal dah rata okje....


Sebenarnya saya guna resepi donut Suria...apalagi ambil kaat blog Mat le....








Bahan2


3 cawan tepung
3 camca susu tepung
3 camca besar gula halus
3 camca shortening
1/2 camca teh garam
200 ml air suam
2 camca mauripan


Cara


1. Masukkan mauripan dalam air suam
2. Gaulkan semua bahan dan ramas /gaul rata
3. Masukkan air suam tadi dan gaul serta uli sikit
4. Perap selama 45 minit
5. Buat bulat dan leperkan, masukkan inti, bulatkan semula
6. Letak diatas kertas A4 yg telah dipotong/ daun pisang
7. Panaskan pengukus
8. Kukus selama 15-20 minit/masak


Saya buat 7 biji aje...selebihnya anak2 buat donut...hehehe


Selamat mencuba, terima kasih pada tuan punya resepi... Mudah dan sedap...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails