Ceritaku bersama keluarga yang tersayang.

Saturday 21 August 2010

Murtabak Daging



Salam semua, semalam hubby nak makan murtabak. Mula2 ingat nak belije... mengingatkan yg beli biasanya tak jumpa daging kat dalam so nak buat sendiri... 


Mula2 ingat nak guna kulit popia, tapi kat kedai tadi takde pulak kulit...so kena buat sendiri...Dah lambat tak sempat nak belek kat mana2... Main agak2je tak sukat..hehehe. 


Saya buat adunan spt nak buat roti canai......Lain kali saya buat kulit saya sukat supaya boleh share kat sini...



Dah buat ade lagi kulit tapi inti dah nak habis... Saya tambah dengan tuna sardin yg pedas...ada lebih haritu masa buat sandwich sardin...


Bila dah buka puasa yg ada tuna lebih sedap coz terasa garamnya...sedangkan yg inti murtabak daging  tawar..... Macamanapun bila cicah kuah kari balance balik rasanya hahaha








Inti Murtabak my stail


Bahan2
150 g Daging kisar (Ramly)
2 ulas bawang putih ditumbuk
3 ulas bawang merah ditumbuk
1 biji bawang besar dipotong dadu
sedikit daun bawang dipotong kasar
sedikit daun saderi di potong kasar
garam secukup rasa
1 sudu teh serbuk kari
sedikit minyak utk menumis
2 biji telur gred c


Cara
1. Panaskan minyak, masukkan bawng putih dan meah
2. apabila telah wangi masukkan daging sserbuk kari kacau sebentar
3. Masukkan daging kisar, kacau hingga masak, ketepikan
4. Dalam bekas lain pecahkan telur, masukkan daun bawang dan saderi, masukkan garam dan bawang dadu, kacau..dan masukkan daging kisar tadi....
5. Tebarkan kulit murtabak, letak dalam kuali leper dah dilenser dengan minyak, masukkan inti dan lipat segi empat... 


guna api perlahan, balikkan tunggu kekuningan /masak . Nak senang guna kulit popiaje(semuani saya tiru dari program tv yg saya pernah tonton hehehe)


selamat mencuba

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails